Snålkör
2017-07-28 Lämna en kommentar
Måste bara lovorda vad snålt det går att köra bara man vill. Har en sådan där bil som drar lite bränsle redan från början, men som också går just snålt utan att låtsas något annat. Kör till jobbet varje dag och ser då att det går göra bra mycket för att hålla nere förbrukningen. Tack vare en liten visare ser man medelförbrukning under körningen, men även just för stunden.
En viktig faktor är om motorn är varm vid start. Man kan ha motorvärmaren på även fast det är höst eller vår för att förbättra förbrukningen från start. Farthållare är visserligen trevligt och praktiskt, men i många system är den väldigt statisk och medför att förbrukningen blir onödigt hög där det är backigt. Bättre är då att i utförsbackarna sakta försöka ta igen fart som man förlorar på att släppa gaspedalen i uppförsbackar och om möjligt undvika att accelerera där det går tungt.
Det är lite sport att försöka åka så snålt som möjligt, men samtidigt intressant att se vad man kan göra för att pengarna skall räcka lite längre. Vill man komma fram lite fortare blir det gärna mer gaspådrag där det är som minst lämpligt vilket direkt påverkar förbrukningen. Uppförsbackarna hamnar på något sätt än mer i vägen så bilen drar mer bränsle, ofta spelar då inte heller växel roll för förbrukningen.Långt ifrån alltid går det lyckas, men emellanåt stämmer allt och du får även hjälp av vinden i ryggen så att det går billigt som aldrig förr. Minns en resa för några år sedan när en GPS vägledde oss åkande till och från ett möte. Den modellen hade en viss benägenhet att uppmana föraren med orden ”Gör om rutt” när karta och verklighet stod i konflikt.
En viktig faktor är om motorn är varm vid start. Man kan ha motorvärmaren på även fast det är höst eller vår för att förbättra förbrukningen från start. Farthållare är visserligen trevligt och praktiskt, men i många system är den väldigt statisk och medför att förbrukningen blir onödigt hög där det är backigt. Bättre är då att i utförsbackarna sakta försöka ta igen fart som man förlorar på att släppa gaspedalen i uppförsbackar och om möjligt undvika att accelerera där det går tungt.
Det är lite sport att försöka åka så snålt som möjligt, men samtidigt intressant att se vad man kan göra för att pengarna skall räcka lite längre. Vill man komma fram lite fortare blir det gärna mer gaspådrag där det är som minst lämpligt vilket direkt påverkar förbrukningen. Uppförsbackarna hamnar på något sätt än mer i vägen så bilen drar mer bränsle, ofta spelar då inte heller växel roll för förbrukningen.Långt ifrån alltid går det lyckas, men emellanåt stämmer allt och du får även hjälp av vinden i ryggen så att det går billigt som aldrig förr. Minns en resa för några år sedan när en GPS vägledde oss åkande till och från ett möte. Den modellen hade en viss benägenhet att uppmana föraren med orden ”Gör om rutt” när karta och verklighet stod i konflikt.
Med den GPS som finns i min egen bil har tekniken utvecklats mer så den accepterar en sväng ut i icke kartlagd terräng. Bäst är ändå att man får vägledning och tidsuppskattning att ta sig till målet som minskar risken att hamna fel för att någon läst kartan fel.Egentligen skulle alla uppförsbackar tas bort och bara utförsbackar skulle få finnas kvar, men riktigt så enkelt är det inte… för man behöver ju åka tillbaka därifrån man kom också, allt som oftast. Så starta färden lite tidigare och lätta på gasen när det tillfälligt går lite tyngre så minskar du förbrukningen.
Med förbrukningsmätaren påslagen blir du uppmärksam på hur du bäst snålkör din bil och spar en slant nästa gång du beger dig ut i trafiken. Det finns till och med kurser i hur man på bästa sätt blir bättre på snålkörning.
Jan-Erik Lärka
Med förbrukningsmätaren påslagen blir du uppmärksam på hur du bäst snålkör din bil och spar en slant nästa gång du beger dig ut i trafiken. Det finns till och med kurser i hur man på bästa sätt blir bättre på snålkörning.
Jan-Erik Lärka