Farten dödar

Hur många gånger har vi hört och läst detta? Ja, det är så. Men skall nu ta och titta detta lite mer nyktert. Alla våra motorvägar är ju det allra säkraste vägar, oberoende hastighetsbegränsning. Vi har ju köpt detta med hastigheten utan att för den skull ifrågasätter beslutsfattarna. Det har blivit sänkt hastighet överlag på alla vägarna, stora som små. Kamerabevakning har kommit lite av en slump, vissa ställen har hänt olycka och byns högljudda har fått sin vilja fram utan att det finns statistiskt hållbar motivering. Jag vet själv minst två platser där placeringen är enbart att hindra streetrace på sommar nätterna. Det är ordningsmakten som skall ta itu med detta, inte en kamerastolpe som står där. Det är ju enkelt att trä över stolpen en sopsäck och då är detta hindret bortta. Är det fel på bilisterna eller är hastighetsgränserna fel? Men om vi tittar närmare på vad som dödar. Klart är ju att droger inklusive alkohol skördar sina offer. I vissa fall är bilen självmordsredskapet. Där har mötesfria vägar gjort stor insats. Men vad är det som blir kvar? Det är inte hastigheten för normalbilisten. Att vettvillingar kör 150 kilometer i timmen genom tätbebyggt områden med byns enda polisbil efter sig, det är dödligt. Om sen analyseras vad som hände när olyckan är framme. Ungdomar, berusning och inga bälten. Och här har vi mycket att göra. Vi har ju fokuserat på hastigheten, kanske på fel saker. Det är ju bilföraren vi skulle titta lite närmare på. Ungdomen är ju inte sjukdom, dom bara tror sig vara odödliga i viss ålder. Det växer bort med tiden. Det bara är så att vi är dåliga på att upplysa om vikten av säkerhetsbälten. Dom som arbetar med statistiken har stort hela tiden 80 procent som har bälten på under bilfärden. Jag ser att det är 20 procent som är obältade. Och där kommer dödsfallen med i bilden. Och hur är vi som bilförare? Hur mycket som det brister på medicinska grunderna. Och här har åldern inget att göra, pillerburkarna har ingen varning längre, läkarna förbjuder för sällan bilkörning fast det är medicinskt motiverad. Kanske blir trafiksäkerheten bättre om vi fokuserar på föraren i stället för hastigheten. Eller bättre vägar, men vad hjälper det när vi sitter i bilkön.
Harri Silventoinen

Annons

One Response to Farten dödar

  1. BengtOlof Bokström says:

    Sedan 2004 har Trafikverket drivit hastighetsöversyner i olika etapper, för att systematiskt anpassa hastighetsgränserna till vägarnas säkerhetsstandard. På vissa vägar kan vi höja hastighetsgränsen; andra vägar får sänkt hastighetsgräns. Första omskyltningen sker 2016-2017. Senare omskyltningar planeras år 2019 och 2023.

    På vägar utan mitträcke kommer hastigheten att sänkas till 80 km/tim, med undantag för vägar med lite trafik, under 2000 fordon per årsmedeldygn. Fram till år 2025 kommer cirka 425 mil statlig väg att skyltas om.
    På mötesfria vägar med mitträcke kommer hastigheten att höjas från 90 till 100 km/tim. Fram till år 2025 kommer cirka 120 mil väg att få höjd hastighet eftersom vi bygger om och höjer säkerhetsstandarden.

    Restiden påverkas marginellt

    Restiden påverkas marginellt av sänkningen från 90 till 80 men körningen blir säkrare. Kör du i 80 km/tim i stället för 90 förlorar du maximalt 50 sekunder per mil.

    Det är framförallt personbilstrafiken som påverkas av hastighetssänkningen. En sänkning från 90 km/tim till 80 km/tim på en sträcka av tio mil innebär att restiden förlängs med maximalt åtta minuter och 20 sekunder. Vid högtrafik, när mycket av arbetspendlingen sker, är tidsförlusten betydligt lägre än så.

    Lastbilstrafikens körtider påverkas marginellt av hastighetssänkningen eftersom denna trafik får köra i maximalt 80 km/tim på så kallade tvåfältsvägar. Vår ambition är dessutom att hitta trimningsåtgärder utmed dessa sträckor som gör att man kan minimera tidsförlusterna.
    Rätt hastighet på väg räddar liv

    Om alla håller hastighetsgränserna kan nära 80 liv räddas varje år.

    – Vi vill ha effektiva resor och transporter, säger Mikael Klingstedt, Trafikverkets samordnare av hastighetsöversynen. Men samtidigt kan vi inte tumma på säkerheten. På sikt ska en väg generellt sett vara mötesfri för att Trafikverket ska sätta en högre hastighet än 80 km/tim.

    Om man kör 90 km/tim i stället för 80 är risken att omkomma 70 procent högre vid en krock. En krock i 90 motsvarar ett fall från tionde våningen. Att lätta på gasen ger även lägre bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Det är attityden till våra regler,både i trafiken och annars, som måste ändras!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: