Framtidens drivmedel
2016-12-30 Lämna en kommentar
Det är bekvämt att åka till bensinstationen och tanka bilen. Så varför behöva ändra på något som redan fungerar? Röster har flera gånger höjts över att oljan håller på att ta slut medan andra hävdar att den räcker i 43 år till, men att det inte är miljövänligt att använda varken bensin eller diesel.
Kol, olja och gas är exempel på fossila bränslen som när det förbränns frigör koldioxid. Den förbränningen ingår inte i det naturliga kretsloppet och anses därför påverka växthuseffekten negativt. EU har satt målet att till år 2020 nå 10 % förnybart bränsle i transportsektorn, men det är flera länder som inte kommer att klara sina mål. Sverige har redan nått 14,8 %. Regeringen har satt upp målet att Sverige ska vara oberoende av fossila bränslen år 2030.
Finns det alternativ?
Nedan visas drivmedelspyramiden. Här visas de renaste drivmedlen högst upp och fossilt drivmedel längst ner. Diesel B7 innebär att bränslet endast innehåller 7 % förnybart bränsle.
Figur: Drivmedelspyramid
Hur ska det gå till?
Vid konferensen Green HyWay den 20 september 2016 diskuterades olika förslag till hur vi kan byta till miljövänligare drivmedel. Det kommer att vara en blandning av många olika bränslen beroende på de krav konsumenterna ställer och erbjuda en smidig övergång. Det viktigaste steget för att nå målet att bli fossiloberoende är att halvera energiförbrukningen för transportsektorn med effektivare drivlinor i fordon, logistik och stadsplanering.
En utredning som genomförts hänvisar till att en satsning på beteendeförändrig i körstil, bränsle och bilar behövs hos förarna.
Nedan visas ett exempel på hur fördelningen bland olika bränslen skulle kunna se ut.
Jämförelse mellan olika fordonsslag
Vätgas det nya bränslet
Idag står sol och vind för 1/25 del av världens elproduktion och år 2030 kommer det motsvara ⅓ till ¼ av världsproduktionen. Tidigare har den el som producerats använts upp på en gång. För lagring av el finns batterier eller kondensatorer, men de fungerar endast kortare tid. Nu finns även möjligheten att lagra energi i vätgas genom att leda el genom vatten. Med vätgas kan energi lagras i år istället för dagar. I en bränslecell förbrukas vätet och en reaktion sker när vätet kommer i kontakt med syre och slutprodukten blir vatten. De minsta bränslecellerna är så små att du kan använda till att ladda mobiltelefon. Den första vätgasbilen kördes redan 1985 i Härnösand. De tio största biltillverkarna börjar serietillverka bilar för försäljning mellan 2014 och 2020.
Kommer vätgasbilar fungera här?
Steffen Möller-Holst som är ordförande i Norsk hydrogenforum och Marknadsdirektör på SINTEF, påbörjade redan 2012 tester av bilar av märket Hyundai ix 35 FCEV i -41,5 grader i Sverige. Då började glykolen frysa, men bränslecellssystemet fungerade problemfritt. En tankning tar 3-4 minuter och ger 50-70 mils räckvidd. I ett annat test har de körts mellan 20 000 – 30 000 mil och de rullar fortfarande. De ligger på en tillgänglighet på 98 % vilket motsvarar dagens diesel- och bensinbilar med årlig service. Det finns redan idag försök med lastbilar, truckar, fraktfartyg och tåg som drivs med vätgas.
Bränslecellstekniken för fordon är färdigutvecklad. Bilarna är fria från skadliga utsläpp och släpper inte ut mer vattenånga än en dieselbil. Enligt svensk lag får inte vätgasen beskattas på samma sätt som övriga drivmedel och priset beräknas därför hamna mellan 7-8 kr/mil.
Valmöjligheter vid bilköp
När du väljer mellan att köpa en elbil och vätgas bil beror på hur långt bilen ska köras. Vid kortare sträckor är det billigare med elbil och vid längre sträckor blir kostnaden för större batterier högre än vätgas bilen. Enligt US Department of energy kommer kostnaden för inköp av en ny bil att vara jämförbar med dagens förbränningsmotorer vid tillverkningsvolymer kring en halv miljon bränsleceller per år.
Mellan 2018 och 2020 finns det planer på tankstationer i Sundsvall och Östersund. Tankstationerna subventioneras till 50 % av EU.
Frågan är vad kommer först hönan eller ägget, bilen eller tankstationen?
På konferensen Green Hyway den 20 september 2016 presenterades vätgasen som bränslet som redan är här, bilarna finns tillgängliga men tankställen och kunder saknas.
När Tesla lanserade sin tredje generation hade de 373 000 beställningar inom en vecka, när det fortfarande var 1,5 år kvar innan någon bil kan levereras. Detta visar på vilket stort intresse som finns för förnybara bränslen.
Green Highway är ett samarbete mellan Sundsvall, Östersund och Trondheim med målsättningen om en fossilbränslefri transportkorridor från ”kust till kyst”. Där människor och gods transporteras på väg, till sjöss och med tåg. Den 450 km långa sträckan är redan idag en teststräcka för eltrafik. Idag finns många initiativ tagna även till andra bränslen såsom biogas, E85 Etanol, RME Biodiesel.
För att se hela inspelningen från seminariet se mer på greenhighway.nu
För mer information om gas, elbil och laddhybrid finns guider på greenhighway.nu
Konkurrensperspektiv
Hur ska vi kunna behålla konkurrenskraftig transportindustri i regionen med det nya tankesättet? Hur kan transporter som kommer med ”skitigt drivmedel” till vår region beskattas? Vem betalar, beställaren eller leverantören?
Stefan Johansson, Vätgaskonferensen Green HyWay i Sundsvall