Tylösandsseminariet 2016, dag 2
2016-12-28 Lämna en kommentar
Polisen

Trafikledningscentral
Lena Tysk, Polisens nationella operativa avdelning utvecklingscentrum mitt. Berättade om polisens trafikstrategi mot nya mål. Att minska antalet dödade ock skadade i trafiken. Vid arbetet i trafikmiljön ska även andra brott upptäckas än dem som är trafikrelaterad. Ska stödja trygghetsmålen utifrån lokala problembilder. Den strategiska huvudinriktningen är att aktivt sänka medelhastigheten och att öka andelen nyktra förare i trafikmiljön.

Mobil trafikledning
Effekt som är bestående i tid kräver minst 20 minuter på samma plats. Prioritering är hastighet och nykter trafik. Teknik inom trafikområdet ska strävan generellt vara att gå mot ökad automatisering och sållningsprov. En fortsatt automatisering ska ske genom Alkobommar, utbyggnaden av både stationär och mobil ATK (Automatisk TrafikKontroll).

Mobil alkobom
Försäkringsbolag
Stina Wärn, produktutvecklare på Folksam. Talade om Grönt ljus. En indikator i bilen registrerar och visar grönt om inte överskrider hastighetsgränsen. För de som har återkoppling på sin enhet möjlighet att få rabatt på trafikförsäkringen. En halvering av fortkörningen har registrerats.
Trafikverket
Simon Sternlund, sakkunnig på Trafikverket berättade om körfältsassistans om hur stor nyttan är om ett system för att reducera risken att fordonet i vissa situationer oavsiktligt lämnar det egna körfältet. Med hjälp av Volvos personbilar i verkliga trafikolyckor har effekten studerats. Man kan se skillnad i olycksstatistiken utan LDW (Lane Departure Warning, Varning när man kör över vägmarkering) så är risken 68% för mötes- och singelolyckor, jämfört med 32% om man har LDW.
Reduktionen innebär:
13% minskning av alla dödade och skadade i personbil.
20% minskning av alla dödade och skadade i perssonbil på vägar 70-120 km/h.
30% minskning av alla mötes och singelolyckor.
40% minskning av alla mötes och singelolyckor på vägar 70-120 km/h.
Det motsvarar årligen 30 dödade, 258 svårt skadade och 1420 lindrigt skadade.
Vi får det att hända genom att Euro NCAP ger poäng för ”Lane Departure Warning”, måla vägmarkeringar och se till att underhålla dem för att hålla vägmarkeringarna synliga. Bilar kan identifiera var vägmarkeringarna brister.
Man arbetar också med nya innovativa lösningar för svåra förhållanden, exempelvis magneter i vägmarkeringen vintertid, vilket är viktigt då inte alla vägar kan mittsepareras.
Sammanfattningsvis kan det göras en halvering av mötes och singelolyckor där vägmarkeringarna är synliga och skyltad hastighet är 70 km/h och över. Effekten motsvarar ca 30 liv årligen och undviker många fler skadade.
LDW har utvecklats av fordonsindustrin för att hjälpa förare att inte lämna sitt körfält oavsiktligt på grund av exempelvis distraktion eller trötthet.
Steg till självkörande fordon
Vägen till självkörande fordon presenterades av Jonas Bjelfvenstam, särskild utredare, vad visar utredningen så långt. Delbetänkandet kom i slutet av mars i år, och de frågor man nu och det kommande året behandlar i arbetet med slutbetänkandet. Utredningen förutspår en framtid där det kommer att finnas en stor variation av självkörande fordon som utför många olika typer av uppgifter.
3 utvecklingslinjer sammanfaller för att kunna införa självkörande fordon.
Automatisering = en fysisk förare ersätts med ett automatiskt körsystem
Utbyte av data = det uppkopplade fordonet
Ett fossilfritt Sverige = elfordon
Av de 32 seminarier som presenterades har jag tagit med information från de 13 som jag deltog vid.
John Alneberg, MHF Sandviken