Vice ordförandens ord
2016-12-22 Lämna en kommentar
Vi som är alltid innovativa i trafikfrågor har lite kört fast på gammalt skåpmat och kör på samma trygga spår som förut. Men titta ut i trafiken, och se vad som händer runt om oss. Här bygger vi fina vägar med skilda vägbanor som dödar motorcyklister, reparerar och ny belägger körbanor med ny asfalt som måste skyltas med halkvarning och igen, dödar motorcyklister. Och man reparerar bilspår på motorvägar med att fylla spåret med ny asfalt. Kvalitén på nya, reparerade spåret, är så dålig att jag väljer att köra på vänstra filen där kvalitén är mycket jämnare asfalt och komfort till åkande klart överlägsen. Att ratta på ojämn vägbana som kräver pareringar hela tiden med ratten gör bara trötta bilister. Kanske spåret kvar är bättre? Då är det lättare för normalbilisten att köra på vägen mellan spåren. Och hur var det nu med det här med vajerräcken, varför fortfarande vajer, mycket dyrare att reparera jämfört med räcket, tar längre tid att återställa, ja listan kan göras lång för nackdelarna och alternativet finns utan alltför stora kostnadsökningar initialt, ansvarig myndighet har ju alla fakta, till och med jag har läst undersökningen. Det är att jämföra E4 mellan Gävle och Dragon Gate/Älvkarleby, på sträckan har man rivit vajer och ersatt med räcke. Men det kanske är som järnvägen reparerar spåret, tar ned hastigheten och reparerar när det är oframkomligt. Jag återkommer med det här med hastigheterna på järnvägen senare, blir för mycket klaganden på samma ställe.
Jag har en vän som gick på tankarna att byta bil. Knallar glad i hågen till bilhallen som hade ett riktigt ögonfång. Fram kommer hurtiga bilförsäljaren för att visa bilens fördelar. Han blev mållös, kompisen frågade om blinker är extra utrustning? Han förstod inte frågan fast det är mycket berättigad i dagens trafik. Jag har vissa teorier men dom spar jag till bättre tillfälle eller när jag träffar Er på mötena eller i verkligheten. Ni kan också maila mig och jag lovar svara utförligt.
Alla har vi undrat att varför ökar singelolyckorna? Ofta kör bilisterna på mitträcken utan anledning och bilarna bärgas direkt till skroten. Vajer skär genom framvagnen och skadorna är för stora att reparera, väldigt dyrt för försäkringsbolagen. Ja men titta runt om er, alla har telefon i örat när bilen är i farten. Kör du på motorvägen, det behövs inte lång stund att titta på telefonen och uppmärksamheten från vägen är borta. Att inte tala om SMS trafiken. Vad gör vi åt detta? Här har vi en framtidsfråga som inte många har på agendan. Personligen tycker jag att detta är lika viktig fråga som onykterheten i trafiken. Att knarket ökar ohejdad bland bilförarna är ju utan åtgärd just nu, och fler använder telefonen på ett trafikfarligt sätt. Hur kan vi få ned olyckstalet i trafiken? Att nästan alla nya bilar har uppkoppling mellan bilen och telefonen, det är ju lag på vissa länder som har fler bilar i trafiken en Sverige, det är ju bilimportörerna att förse resten också med handsfree utrustning på alla bilar som säljs inom landet. Vi brister ju själv att inte använda nämnda utrustning. Så nästa gång när ni kliver in i en bil, fråga om föraren har nämnd utrustning och varför hen inte använder detta. Jag tycker att det skall vara lika självklart som nykter förare och bilbälte. Varför inte lagstifta handsfree som England och flera andra länder har gjort. Att sänka hastigheten på motorvägarna ökar troligtvis bara användandet av missbruk av telefonen. Höj hastigheten i stället, rejält, så minskar möjligheten av missbruk. Har ni bättre förslag, kom gärna och maila till mig. Har ni andra åsikter, välkommen att ge en känga till mig, jag tål detta och alla har ju åsikter, välkommen att vädra dom här.
Till sist ett solskenshistoria. Vi har en korsning som kan med goda grunder kalla trafikfälla. Man gjorde en medborgare förslag som antogs i kommunfullmäktige. Nu blir korsningen åtgärdad i framtiden.
Harri Silventoinen