Tvärstopp
I september antog Kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrland en kort- och långsiktig plan för att dubbla det kollektiva resandet till 2020. Kollektivtrafiken står för 14% av resorna i Västernorrland. Antalet resor uppgår idag till c:a 11 miljoner per år. Det är bra men för miljöns skull borde det vara många fler. Miljöpartiets representant från Sundsvall, Sverker Ottosson vill tro att trafikförsörjningsplanen skall medföra mindre utsläpp och fördubblad kollektivresande. Det är viktigt att alla inom kommunen och landstinget är överrens om miljömålen säjer Ottosson. Men summan av det kommer att slå stort på biljettpriset. Då är frågan om resenärerna vill betala för att åka med. I en tabell i Sundsvalls Tidning kan man läsa om de förändringar som kommer att ske på stomlinjer i Medelpad.
Vi som bor mitt i Sundsvall lever just nu i en stor vägarbetsplats. Nästan alla gator håller på att repareras/ses över. Trottoarerna breddas, rondeller tillkommer och på allt detta nya ”E4 bro bygget”. Hela kvarter, hus och skog försvinner, landskapet förändras. På Fridhemsgatan där vi bor (Mats och Zaedi) har körfälten blivit kraftigt avsmalnat med en stor bred refug i mitten, precis där bussarna har sina av och påstigningar. Så vad som händer när man vill kliva på och åka bussen är att man stannar upp hela buss-bil kön. Mycket pinsamt om man då, som jag gjorde häromdagen att jag ville ”fylla”-sätta in pengar på mitt busskort. Jag har rätten på min sida att tanka mitt kort på olika ställen/ affärer och på bussen. Detta tar inte många minuter, men tillräckligt för att reta många bilister. Här utökas också bilavgaserna, så länge det finns folk som reser med egna bilar. Det egna körandet kommer att kosta lika mycket som de nya bussbiljetterna.
Enl. ST; Biljettpriset för alltihop går upp från 260 miljoner kronor till 368 miljoner kronor på tre år – eller 95 kronor per ny passagerare.
Saxat ur Buss turlistan:
E4 Sundsvall från och med 2012 kommer projekt E4 Sundsvall att påverka trafiken i Sundsvall allt mer. Det kommer helt enkelt att bli lite värre innan det blir bättre. Men genom egna val kan du undvika köer och trängsel. Zaedi D
Fördelar när du väljer bussen:
Enkelhet: Bussen går var 10 minut under rusningstid.
Spara pengar: Om du under ett år pendlar 2,5 mil per arbetsdag med buss istället för egen bil sparar du c:a 13 000 kr (enl. bilkalkylen konsumentverket).
Stressa mindre: Koppla av medan bussföraren tar dig genom trafiken och framme behöver du inte slösa tid på att hitta en ledig parkering.
Gilla detta:
Gilla Laddar in …
Relaterade
Det där gäller ju bara i Sundsvall! Om man nu inte bor på ett sådan plats att det inte går någon buss alls! Som till Hemlingby frilufts- och bostadsområde i Gävle! Där måste man ta bilen för att ta sig någonstans.
Hej,
Lokalturerna i Sundsvall är lika lokala som andra områden i regionen och landet och prisjämförelsen ser lite annorlunda ut på olika ställen. Vad anger man som anledning från ansvarigt håll till att det inte går bussar till området Hemlingby?