Tiden går fort när man har roligt
2011-02-16 Lämna en kommentar
Jag har jobbat på MHF i Hagsta, vilket är Motorförarnas Helnykterhets Förbund. Då man är med och jobbar för trafiksäkerhet och nykterhet i trafiken. Och nykterhet i trafiken tycker man bör vara en självklar grej, men så är det inte för alla, tyvärr. För lika ofta som man möter en taxi förare efter vägen, så möter man en alkoholpåverkad förare. Med andra ord så har vi serverat gratis kaffe, saft, te, kakor och sålt lotter bara för att förmedla till alla förare att det är minst lika viktigt att ta en paus ifrån körningen så som det är att avstå alkohol i trafiken. Vi har också instruerat krocksläde då man får prova att krocka i 7km/h som är detsamma som att du skulle stå och falla rakt framåt på mage, då får man känna hur viktigt det är att ha bältet på sig. Och då är det viktigt att man sätter bältet riktigt, och det är vad vi har instruerat om på den produkten.
Vältebilen har varit roligast att instruerat, det är mer instruktioner som gäller där plus att den är mycket lärorik. I denna får man prova på och lära sig hur det är att välta med en bil och ta sig ur bilen i bältet, uppochner. Och alla dessa produkter har vi fått provat, eller snarare, vi har varit tvungna om vi ska få instruera dem. Allt som vi har lärt oss av vältebilen är nog det bästa jag lärt mig under detta år 2010. :
Att ta sig ur själv ur en bil uppochner, att ta ut någon som sitter vid förarsätet som är medvetslös (givetvis så har vi sommarjobbare fått gjort detta på varandra och inte på någon som faktiskt var medvetslös), och tagit oss ur när bilen har stått på sidan med flera passagerare i bilen.
Vi har informerat om alkolås som är MHF’s största produkt som de gärna vill ha satt i varenda bil, jag håller fullständigt med dem. Och för er som inte vet vad alkolås är för någonting så är det en dosa som sitter i bilen som man är tvungen att blåsa i innan man får köra bilen, och visar då alkolåset att man är påverkad så startar inte bilen.
Fylleglasögonen har varit något som vart populärast. Det var tre glasögon med olika promille nivåer. De lägsta 0.2 – 0.6 promille, och 0.5 promille var gränsen för rattfylleri för 3 år sedan här i Sverige, nu är det 0.2. De mellersta glasögonen hade 0.7 – 1.0 promille, och 1.0 promille är grov rattfylleri i Sverige, plus att med 0.9 promille i blodet får man köra i Cypern, helt sjukt! De starkaste glasögonen hade 1.2 – 1.5 promille, och det var med dem glasögonen som de flesta olyckor händer med.. Ibland undrar man bara hur dessa människor fick körkort och hur dem ens får behålla dem, inte alla hästar hemma skulle jag vilja säga.
Under den här sommarjobbs tiden så har man lärt sig mer än vad man lär sig i skolan, faktiskt, och detta på 10 dagar. Man har lärt sig mycket inom trafiksäkerhet, speciellt det om bältets sätt att sitta. Hur man som sagt tar sig ur bilen på olika sätt när man voltat. Man har ökat sin sociala kompetens nå otroligt, man har lärt sig hur många olika människor det finns och vilka olika gränser de har osv.
Fortkörare
Är det okej att vara fortkörare, finns det några undantag? Tjänar man tillräckligt med tid på den sträckan man kör, vad tror du? Är det värt att riskera sitt eller någon annans liv?
Är det okej att öka farten?
Eftersom jag lärt mig på sommarjobbet hur många minuter man tjänar per mil så anser jag att det kan vara värt att behålla den sagda hastigheten enligt skyltarna. Jag kan berätta för er, på en mil där du ska köra 90km/h och du ökar hastigheten med 20km/h så går du 1.40 min i vinst. På tre mil däremot och ökar från 90km/h till 120km/h, så vinner du 5 minuter. Då kan man ju faktiskt börja tänka om som förare. Är man på väg till skolan, träningen, bussen eller vart man nu ska, så kan man åka enligt hastighetsbegränsningarna för att öka säkerheten. Att komma för sent eller ta nästa buss, det är värt det. För vad är 5 minuter av ditt eventuella 80 åriga liv?
Jag anser att förare i dagens trafik bör ta ett mycket större ansvar för sitt eget liv, men framför allt för andras liv. Vissa verkar tro att de är helt ensamma på vägen, att de räknar med att andra tar mer ansvar än en själv. Alla har ett ansvar i trafiken. Det finns mötande trafik, överspringande djur, lekande barn som man framförallt ska hålla ett starkt öga på.
Nu ska inte jag säga att jag aldrig åkt med någon som brutit mot lagen genom att åka fortare för att komma i tid. Men tanken kan slå mig emellan åt att några minuters försening gör ingenting egentligen. Man kan ju önska att alla tänker så.
Alkoholen i trafiken då, är det okej?!
Den här frågan ska egentligen inte behöva diskuteras enligt min mening. Men tack vare misstag gjorda av sådana människor med promillehalt i blodet i trafiken är frågan ställd och den jobbar man emot.
Jag tycker att alkohol och bilkörande inte alls hör till samma kategori eller kan blandas på något vis alls. Hur berusad man än är tycker man att det bör finnas en spärr i huvudet på människor att ”man kör inte när man är full”.
Jag skulle vilja införa evigt indraget körkort. Man får sin chans här i livet, man vet klart och tydligt om den vare sig någon berättat det för en eller inte, man missar sin chans och man har begått brott emot lagen. Varför ska man då få en till chans?
Skulle man införa något liknande (för något sånt finns redan, men allt varierar beroende på situation och promillehalt osv. hur indraget det blir) så ska personen få absolut MAX en chans till efter att begått brottet. Det är min åsikt i alla fall.
Mitt citat
Man får sin chans, kastar man bort den, det är upp till en själv, då ska man straffas.
Helt suveränt sommarjobb hur som helst!
Anna-Karin Berglund
Sommarjobbare åt Gävle MHF